משטח עבודה במטבח. מה עדיף?


משטח נירוסטה, מראה נקי, היי-טקי קר.
מה עדיף - אריחי גרניט או אבן צפחה? חיפוי מבריק או מאט? מראה חלק או מעוטר?  ככה זה כשמשפצים; קונפליקטים מתעוררים על בסיס יומיומי. האשם -  בשפע המוצרים הקיימים בשוק. אתם מצביעים על מוצר מסויים, וכבר מציגים בפניכם עוד עשרות אלטרנטיבות.  ואם זה עתה סיימתם לתכנן את המטבח, אין ספק שאתם שוב מוטרדים.משטח עבודה איננו חלק מהדיל, מה שאומר שבחירת החומר ורכישתו בנפרד, מוטלת עליכם.

אז מה עדיף ? בוצ'ר (משטח עץ), נירוסטה, אבן קיסר, קוריאן, גרניט או אבן חברון? 



כדי להקל על בחירתכם, מספק עמרי רדאי לימון, מדריך לעיצוב מטבחים את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהחומרים.

בוצ'ר, משטח עבודה מעץ.
הבוצ'ר האמיתי (מכונה גם 'לוח קצבים'), נראה כפסיפס של פסי עץ . בשוק ניתן למצוא גם משטח עשוי מקורות עץ מלא, אך זהו איננו בוצ'ר. ההבדל בין השניים מסתכם במראה בלבד.
יתרון: משטח עבודה מעץ - מקנה מראה חמים וכפרי למטבח. ניתן להשיג במגוון רחב של גוונים וטקסטורות. ניתן לתקן בו כמעט כל פגם על ידי שיוף.
חסרון: לא מומלץ להניח עליו סירים חמים או לרדד עליו בצק, סופג כתמים וריחות, נוטה בקלות לשריטות. דורש תחזוקה (צביעת לקה) כל כמה חודשים, בהתאם לאינטנסיביות העבודה על המשטח.
מחיר:  נע בין  1000 ₪ למטר ועד ל 3000 ₪, בהתאם לאיכות הבוצ'ר, הצביעה, הרוחב, החלק בעץ שבו נעשה שימוש (שימוש בגדם העץ יקר יותר מפני העץ).

נירוסטה
יתרון: הגייני, עמיד לכתמים, עמיד בחום ונוח לרידוד בצק. מתאים לחובבי הבישול והאפייה, וזו גם הסיבה שהוא נפוץ במטבחים מקצועיים במסעדות ובבתי מלון.
מקנה למטבח מראה היי טקי, קר, ולפיכך לא מתאים לכולם. ניתן להתגבר על כך באמצעות שילוב של משטחי עץ.
חסרון: מחירו הגבוה. בשל היותו דק, הוא עלול להשמיע צליל חלול וקל בזמן שעובדים עליו, אם כי ניתן להתגבר על הבעיה, בהתקנת לוח עץ סנדוויץ', מתחתיו. באשר לכיור נירוסטה, הבעיה נותרת בעינה.
מחיר:  החל מ – 6000 ₪ לפלטה ממוצעת (2 מ'/90 ס"מ, כולל כיור)

אבן קיסר – חומר סינטטי, דמוי שיש
היתרון: מחירו הנמוך ויתרונותיו הרבים הופכים אותו לבחירה הנפוצה ביותר בבית הממוצע. ניתן לרכוש אותו במבחר גדול של צבעים וטקסטורות ולהתאימו לכל מטבח, סגנון וטעם.
חסרונו: עמיד יחסית לכתמים אך לא לחלוטין. לא מתאים לרידוד בצק ולא להנחת סירים חמים.
מחיר: החל מ 900 ₪ למטר. (שימו לב: מחירים נמוכים, המתפרסמים חדשות לבקרים במדיה, מסגירים לרוב מלאי מוגבל וחסר בגוונים רבים)

קוריאן – משטח פולימרי.
היתרון: נראה כיריעה אחת. החיבורים אינם נראים (מה שמונע הצטברות לכלוך), מקנה מראה אחיד ויוקרתי למטבח. (מאפשר יציקת כיור אינטגרלי, קיים במגוון רחב של צבעים.
חסרון: מחירו הגבוה בהשוואה לאלטרנטיבות. לא מתאים לרידוד בצק והנחת סירים חמים. עלול להישבר ולספוג כתמים. השוללים יגרסו כי יש לו מראה פלסטיק.
מחיר: החל - 1400 ₪ למטר לחומר בלבד. 
צילום: בנק
משטח קוריאן מקנה מראה אחיד, ללא החיבורים

גרניט – אבן טבעית.
יתרון: עמיד מאוד. נשחק לאט. מגיע במבחר רחב של צבעים. ניתן לחתוך ולרדד עליו בצק. אפשר גם להניח עליו סירים חמים ללא חשש.
חסרון: מחיר גבוה בהשוואה לאלטרנטיבות. בעל מראה מנומר, שעלול להקשות על התאמתו לחיפוי במטבח. משטח עם נקבוביות, לכן אם חומר האיטום ניזוק בשל השימוש בחומרי ניקוי אגרסיביים כמו חומצת לימון או חומץ, הוא עלול לספוג כתמים.
מחיר: החל מ 600 ש"ח למ'
צילום: בנק
גרניט, משטח עבודה עמיד מאוד, אך לא סובל חומרים אגרסיבים כמו חומצת לימון

שיש חברוני
אבן שיש, בעלת מראה 'ורידי'.
יתרון: דומה ביתרונותיו לגרניט אך בדרגת קשיות נמוכה יותר.
חסרון: רגיש לחומרי ניקוי וסופג כתמים. לא ניתן להניח עליו סירים חמים. לא מתאים לרידוד בצק. מראה מיושן ולא מודרני.
מחיר: החל מ- 400 ש"ח למ'.








3 תגובות:

  1. אנונימי13/8/11

    איזה קשקוש על השיש החברוני, מראה מיושן ולא מודרני ? יש לו מראה מדהים! לכתוב - מראה מיושן ולא מודרני כחלק מהחסרונות זה ממש חוסר מקצועיות, מראה זה עניין של טעם !! בעיני הגרניט לדוגמא היא אבן מזעזעת..

    השבמחק
  2. אנונימי15/2/12

    קוריאן ממש ממש לא עלול להישבר ובטח שלא לצבור כתמים איזה שטויות הוא אחד המשטחים החזקים שיש ואנשים עובדים איתו עם חומצות מאוד חזקות וחומרי ניקוי מאוד חזקים והוא לא רק עמיד בפניהם לא כמו כל השאר אלא גם ממש לא צובר כתמים קוריאן הוא חומר מדהים אני יודעת בידיוק את היתרונות שלו והחסרונות שכמעט בכלל אין חסרונות אבל החסרונות שרשמת לא נכונים אני מציע לך לבדוק את הנושא שוב

    השבמחק
  3. אנונימי7/7/12

    משטח נירוסטה.

    לצד כל היתרונות הרבים והחסרונות של משטח נירוסטה שהותקן אצלי במטבח,רואים כל גרגר או אפילו טיפת מים. האם יש אפשרות לעשות על הנירוסטה ציפוי אחר ,כגון קוריאן,אבן קיסר או שייש ?ומי עושה את זה?

    השבמחק