השיפוצניק נפצע בביתכם. מי משלם?


צילום: ISTOCKPHOTO
דרך אגב, איך הגב?
לפני כשנה רכשנו דירה, ומסיבות רבות, נאלצנו לעבור אליה בעת השיפוצים. חוויה לא פשוטה, שהותירה בנפשי לא מעט צלקות (אם כי לזכותה יש לזקוף את צמיחתה של שיפצובים). אתאר בפניכם אחת מהסצינות הקשות שארעו באותם הימים: אני יושבת אפטית על אחד הארגזים בסלון, בוהה בשיפוצניק המחפה את קיר המטבח באריחי בריקים לבנים. בסך הכל התקבל הרושם שהאיש מקצועי ומיומן למדי. אלא שמהר מאוד נסדקה תדמיתו. זה קרה כשחיפש משטח עבודה, להניח עליו את האריחים שסומנו לקיצור בעזרת מסור חשמלי. לא יודעת למה, אבל מכל האמצעים הקיימים בסביבה, דווקא אבן הקיסר האפורה והבתולית שזה עתה הורכבה במטבח, היא  שצדה את עיניו. עליה החליט להניח את האריחים  שגזר-דינם הוכרע.  וכך בכל  פעם ככשהרים את המסור החשמלי לקצר האריח בכמה סנטימטרים,כך הצליח לקצר גם את חיי



בכמה שבועות. בשלב מסויים, כנראה בזכות הרעש הצורמני של המסור, הצלחתי להשתחרר ממצב הקומה שבו הייתי שרוייה. ניגשתי אליו. באיפוק ובעדינות רבה (כנראה גם בקצב  צב,  כי עד שהגעתי אליו, הוא כבר הספיק לחלל את כבודה של אבן הקיסר בשתי שריטות עמוקות),  ביקשתי ממנו למצוא משטח עבודה אחר. דיי מהר הפנים השיפוצניק את הבקשה ואלתר פתרון זמין ומפתיע: הירך שלו (לא. זו לא הזייה: הוא הפעיל את המסור החשמלי כשהאריח מונח על  הירך שלו!). עקבתי אחריו מסכן את חייו, פעם אחר פעם, ואני מודה בבושה גדולה - לא פציתי פה. אלמלא המזל ששיחק כאן תפקיד חשוב, ספק אם כיום היו מתנהלים חיינו וחיי משפחתו כסדרם.
את השאלה המטרידה - מה היה קורה אילו היה השיפוצניק נפצע בביתנו בזמן השיפוץ, הפנתי אל רם עמית, ראש תחום המקצועי בלשכת סוכנות הביטוח בישראל. הינה תשובתו:
 

שיפוצוניק שנפגע בביתכם, ללא קשר לעבודת השיפוץ שלו (למשל, החליק ושבר עצם, התחשמל).
הנתבע: אתם עצמכם.


אורח שנכנס לרגע לבתכם בזמן השיפוצים, ונפצע.
הנתבע: גם אתם וגם השיפוצניק.


שיפוציק  נפצע כתוצאה מעבודה שביצע בביתכם (למשל, בזמן שהרס קיר, שבר את הרגל או החליק על צינור שהוא עצמו פירק מהקיר).
הנתבע: חברת הביטוח שלו (בהנחה שהוא מבוטח בפוליסה הקשורה לביטחונו האישי בזמן עבודה, למשל מסוג תאונות אישיות או ביטוחי אובדן כושר עבודה). לא ביטח את עצמו, יהיה עליו לשלם על כך מכיסו.


שיפוצניק, עובד לא חוקי,  ללא רישיון עבודה בישראל:
הנתבע:העבריין. ובמקרה הזה - אתם, ולכן תיאלצו לשלם על כך פעמיים; פעם אחת כקנס על העסקת עובד זר, ובפעם השניה תחוייבו לשלם לביטוח לאומי את כל ההוצאות הכרוכות בטיפול הנעשה בארץ.


מה עושים?
1. מבררים האם השיפוצניק מבוטח ויש ברשותו גם ביטוח צד ג' *  (המחמירים יבקשו לראות פוליסת ביטוח).
2. מקפידים שביטוח הנכס שלכם יכלול גם ביטוח צד ג'.


* ביטוח צד ג' משמש כתובת בזמן תביעת על רשלנות מקצועית (למשל בשל נזק הנגרם בבית, כתוצאה מהצפה לאחר השיפוץ, נזק לרכוש, אפילו נזק צד ג', שמשמעו פגיעה באחד השכנים או כל אדם אחר, שאינו מבני הבית, בזמן השיפוץ).




תגובה 1:

  1. למה אני צריכה לשלם אם שיפוצניק נפגע בבית שלי ? ואם זה באשמתו ? הרי הוא מבצע את עבודת השיפוצים ואחראי לה. אין לו ביטוח בד"כ ? מהחברה שהוא עובד בה, או ביטוח אישי ? הייתי מניחה שאי אפשר באמת לעסוק בעבודה כזו בלי ביטוח...

    השבמחק